Credo BOX: Венцеслав Костов
Credo BOX: Венцеслав Костов
За нея, 2004
Венцеслав Костов
29 октомври – 1 декември, 2024
Венцеслав Костов е познат навярно повече със своите “отражения” – едни от първите примери за сайт-спесифик арт, случили се в България през 1990-те г. Някои от пространствата на неговата активност още съществуват, други са променени или изчезнали и споменът за тях ще бъде свързан повече с техните мимолетни отражения. Както “отраженията” на художника носят своята жанрова неопределеност (Яна Костова е склонна да ги причисли по-скоро към critical design) така е и с обекта, предмет на настоящата изложба.
На пръв поглед “За нея” представлява огърлие от бръснарски ножчета, предназначено за подарък и носи агресивност на жеста. Огърлието сякаш се вписва в реда произведения, използващи продукти от нашето обкръжение и виреещи върху агресивността на изкуствено създадените човешки творения – както, напр. в серията “Капани” (Traps) от 2006 г. на финландската артистка Кейзо Коивисто, където дамски чехли, биберони и т.н. са изработени от рибарски кукички и “нараняващото качество” на уж “невинните” предмети е ясно доловимо. В нашия случай, така е само на пръв поглед. Огърлието като дар за нея не иска да нарани, а да защити. То е конструирано по такъв начин, че режещи части на ножчетата са обърнати навън към света. В тази иронична двусмисленост е значителна част от смисъла и значението на това произведение. То остава класическо, в смисъла на една въплътена идея и авангардно – разрушавайки конвенционалните, предвидими форми на разбиране.
— Иво Милев, куратор
Венцеслав Костов (1944-2006) е роден в гр. Свищов. Завършва специалност „Индустриален дизайн“ в Академията за изящни изкуства във Варшава, Полша (1974) и работи в Института по дизайн и естетика. Започва да се изявява в сферата на изкуството в природна среда в първата половина на 1970-те години и е сред първите български артисти, занимаващи се със съвременно изкуство. Решава да се завърне в социалистическа България, където се оказва невъзможно да работи в тази посока през следващите двадесет години. Костов участва в серия групови изложби в галерия „Репасаж“ (1974), Националната галерия (2004), Съюза на българските художници (2004), Софийска градска художествена галерия (2005), и в рамките на фестивалите S.O.F.A. в Ниборг, Дания, „Процес-пространство“, Балчик, „София Ъндърграунд.“ Неговата първа самостоятелна изложба се провежда посмъртно през 2017 г. в галерия „Кредо Бонум“ с куратор Петер Цанев.
Проектът се осъществява с подкрепата на Фондация Haven.
Credo BOX е малко изложбено пространство, част от галерия Credo Bonum, но със своя самостоятелна програма. Намиращ се на входа на галерията – майка, малкият BOX е светла ниша, в която се показвани камерни проекти на художници. Това е място, както за едно произведение на изкуството, за един артистичен девиз, за една рисунка, фотография, аудио или видео творба, така и за малък, фокусиран художествен жест, за думи и послания.