Нови работи: изложба на Сирма Сарафова – Ораховац

Нови работи: изложба на Сирма Сарафова – Ораховац

Нови работи: изложба на Сирма Сарафова – Ораховац

„Човек може да претвори нереалното с реализъм и невидимото с образи“ Балтюс

Всяка изложба на родената през 1937 г. Сирма Сарафова – Ораховац има силата на откритие. Въпреки че зад гърба си има повече от 60 години творческа дейност, появата й в българския художествен живот винаги е пестелива и внимателна, а работите й – плод на дълъг, задълбочен, артистичен процес. В центъра на изкуството й стои реалността, видимият, дори ежедневен свят който я заобикаля. През последните повече от 10 години, Сирма Сарафова събира странни и интересни предмети, маски, кукли, табели, изкуствени цветя и какво ли още не. Търси ги навсякъде където пътува, в София или в Америка, поръчва ги от интернет. Те задействат сложни визуални и смислови връзки, които тя разчита със силата на своята вродена интуиция. От тези предмети тя подрежда композиции (постановки), които после рисува върху снежно бял фон с акрилни, маслени или фосфорициращи бои. Така в бялото пространство на листа излизат контурите на кукла на Мастър Йода, африканска маска или глава на манекен. Всички елементи на тези своеобразни поп-арт композиции имат специфичен за художничката скрит смисъл, но и отварят пространство за интерпретации и вътрешни рефлексии у зрителя. Начина по който художничката интерпретира така подредените от нея композиции е близък до логиката и естетиката на попарта, а постоянната игра на смисъл между отделните предмети, я доближава до изкуството на американската фотографка Сидни Шерман.

В изложбата си в галерия Credo Bonum Сирма Сарафова – Ораховац ще покаже 8 от най-новите си работи. В залата на галерията, художничката подрежда също и реална композиция от предмети. Така тя разкрива процеса на създаване на картините си, но и дава нова перспектива за разчитане на композициите си. В тях изборът и мястото, което дава художника на всеки обект, придава нова стойност и смисъл на предметите.

Към изложбата е създаден и малък документален филм, запечатваш начина на работа на художничката. Автори на филма са Весела Ножарова и Калин Серапионов.


Сирма Сарафова – Ораховац е родена на 28 март 1937 г. в София. Внучка е на големият български актьор Кръстьо Сарафов. Неин най-важен учител е лиричния импресионист Асен Белковски. При него тя ходи на уроци по време на обучението си в Художествените гимназия и Академия, която завършва с отличие през 1962 г. при проф. Борис Митов и Илия Петров. Още тогава става ясно, че усещането й за художествена независимост, не може да бъде съвместимо с порядките на официалния художествен живот в България. Така творчеството и остава скрито за масова публика, достояние на близък приятелски кръг или случайни външни ценители. Изкуството на Сирма Сарафова – Ораховац преминава през няколко периода. През 60-те и 70те години това са портрети, пейзажи и натюрморти, създадени с въздушна лекота, с полагане на леки пестеливи цветни петна. През 2006 г. когато по покана на Олимпия Николова излага в галерия „София Прес”, работите и са сравнявани със стилистиката на източните акварели и лаконичността на хайкуто. След тази изложба, изкуството и тръгва към търсене на по-декоративен език, а колекционирането и използването на различни предмети, напълно променят облика му.

През 2016 година Веселина и Катрин Сариеви представят в галерия Sariev Contemporary в Пловдив изложбата „Обекти и илюзии”, курирана от Мария Василева, в която са показани ранни работи, но и най-новите й композиции, непоказвани дотогава пред публика. Изложбата се радва на голям интерес от страна на публиката, но и най-вече от страна на младото поколение, което още веднъж повдига въпроси за виталостта на таланта на Сирма Сарафова – Орафовац.

На 81 г. Сирма Сарафова – Орафовац продължава да работи и да експериментира.

Изложбата „Нови работи” е съвместен проект на галерия Credo Bonum и галерия Sariev Contemporary, Пловдив.